zaterdag 27 mei 2017

Baltische Staten, Litouwen-vilius, dag 1 - 27 mei 2017

Kelly bracht ons naar de opstapplaats in Tegelen en van daaruit vertrok de bus naar vliegveld Eindhoven. We vlogen met Wizzair en jawel, met een echt vliegtuig en niet met bezems.

We vertrokken mooi op tijd met een stralend blauwe lucht

En na 2 uur landden we al op het vliegveld van Vilnius, de hoofdstad van Litouwen. De vlucht was voorbij gevlogen, we zaten naast Paul, wat goed is voor 2 uur gespreksstof.
Op het vliegveld wachtte de bus met onze gids Dana.

In het hotel aangekomen hebben we de koffers naar de kamer gebracht en een kop koffie gedronken, waar na het alweer tijd was voor het avondeten. Het is hier een uur later.
Het voorgerecht stond al klaar en in hoog tempo volgden het hoofdgerecht en het nagerecht. Lekker, pannacotta.
Er zou voor de liefhebbers nog een stadswandeling volgen, en Paul had vernomen dat er ergens een cultureel festival was, waar mensen in verschillende klederdracht zouden optreden.
We gingen op pad. Onderweg passeerden we dit " gezellige" museum.

Op de muur van het enorme gebouw alle namen van mensen die hier vermoord waren.

Volgens Paul was het 20 minuten lopen. Na anderhalf uur kwamen we op een plein waar een soort braderie was. Ze waren net bezig de kraampjes te sluiten, we zijn er nog vlug even langs gelopen. Vervolgens een optreden van een folkloregroep die begon met het volkslied. Tenminste iedereen ging staan, sommigen met de hand op hun hart, dus ik neem aan dat dat het volkslied was.

Inmiddels had Paul al 3 keer de weg gevraagd naar het culturele festijn. Niemand wist ervan. Mobieltjes werden geraadpleegd. Dit is Paul die voor de 4e keer de weg vraagt en eindelijk de juiste mensen te pakken had.

We waren er, we stonden bovenaan op het gras en al snel werden er banken voor ons neergezet. Er was muziek en dans. Een Ierse folkband, maar dan op z'n Litouws.

We hebben een tijdje gekeken totdat de muggen ons begonnen op te eten. Terug was een stuk sneller.  Inderdaad, 20 minuten lopen. Morgenochtend om 8 uur ontbijt. We zijn gewaarschuwd voor een grote groep Polen, die vanavond ook zijn aangekomen. Die staan erom bekend, net als de Russen, dat ze hun bord barstensvol opladen, zodat er niks overblijft voor de rest. Zij ontbijten om half 9:-)