woensdag 13 januari 2016

Tenerife, 13 januari 2015

Dag 2, La Gomera

Gisterenavond gegeten bij de beste kok van het eiland, we kregen verrassende gerechten. En lekker.

Na ruim 2 uur daar gezeten te hebben vonden we het welletjes en zijn met een paar anderen terug gelopen naar het hotel. Slapen!

Na een doorwaakte nacht, altijd leuk als je een leeg doosje oordopjes aantreft, ging om 7 uur de wekker. Het ontbijt was summier, maar de koffie maakte alles goed.

Om 9 uur liepen we naar de busjes waar onze Tjechische gids Kathe, die al lang op Gomera woont en perfect Spaans spreekt, maar afgestudeerd is in de Engelse taal, ons vandaag zou begeleiden.

Na een uurtje rijden kwamen we aan bij ons vetrekpunt. De groep werd in tweeen gedeeld en wij liepen met Paul en de gids rechtsom, terwijl de andere groep met een gids en Sebas en Paul linksom liep. Hier zie je de hoofdstad van La Gomera met in de verte Tenerife met zijn hoogste bergtoppen.

Onderweg naar het begin deden we nog een mooi uitkijkpunt aan.

Met z'n allen gebogen over de kaart met de route.

Paul legt ons uit dat die kale struiken daar druivenstruiken zijn, die groeien hier in een soort grevel, wat het water vasthoud.

Het is heel groen op La Gomera, ondanks de weinige regen. Dat komt door de horizontale regen. De wolken die laag hangen (vandaag niet) laten hun water achter in de naaldbomen, die zo wel 30 liter water per dag kunnen vasthouden. De andere bomen profiteren daar ook van.

We liepen over rotsachtig terrein, klimmend en dalend. Vandaag was een makkelijke dag om te zien wat het wandelniveau was. Ik vond het goed te doen. Na een klim moest ik wel even uithijgen, maar de vlakke stukken waren genoeg om mijn adem terug te krijgen. Ik was gelukkig niet de enige.

Op 5 km kwamen we bij de picknickplek waar we ons meegebrachte lunchpakket konden opeten.
Na een half uur arriveerde ook de andere groep die er ruim 6 km op had zitten.

Die 6 km hadden wij nog te gaan.

Net voor de finish.

De laatste loodjes

We kwamen weer uit bij het restaurant waar we begonnen waren en daar zat de andere groep al een uur te genieten van koffie of ander vocht.

Na ook van onze drankjes te hebben genoten ging het weer terug naar het hotel.
Mooie punt rots onderweg.

En ook een man die precies in de bocht van de weg in een bepaalde houding stond die deed vermoeden dat hij een sanitaire stop maakte. In het volle zicht van alle auto's die voorbij reden. Toen we dichterbij kwamen zagen we hem een fles vasthouden voor z'n gulp. De hele bus lag dubbel, het was zo'n vreemd gezicht.

Om de hoek van het hotel zat een pharmacie die tamponada de dinges verkocht. Jeeh.
Vanavond gaan we met de busjes naar een restaurant. Nu lekker douchen en onze voeten rust geven. De tocht morgen wordt langer en meer klimwerk. Ze hadden het er al over om een snelle en een langzame groep te maken. Eentje die niet elke keer op achterblijvers moet wachten en eentje die het kassie an doet.

1. Pff...en dat op vakantie, je moet t maar willen. Maar ziet er erg mooi uit! Jullie worden bij de snelle groep geplaatst neem ik aan? Xxx Kim