donderdag 24 april 2014

Dag 9, Drakensbergen

Gisterenavond deelde Tiny vanwege haar 60e verjaardag sleutelhangers uit aan de deelnemers.

Wat een leuk idee. Loek vond het maar raar dat er geen taart of zo was, de vorige 2 vakanties van het reishuis was er altijd taart als iemand jarig was, dus heeft hij wat geregeld bij een ober. Op het moment dat het taartje arriveerde stond de jarige net bij het buffet, dus heeft de bereidwillige ober haar ook nog gehaald.

We hebben twee keer voor haar gezongen, ze mocht zelfs op de stoel staan.

Het was weer reuze gezellig, tot we moesten betalen. Volgens de obers moesten we het eten zelf bekostigen, volgens onze reispapieren zat het er bij in. Vervolgens werden we zowat in gijzeling genomen, niemand mocht weg. Het heeft even tijd gekost, Lizan is zelfs geld moeten gaan pinnen bij een bank, maar toen werd dat deel van de rekening geschrapt.

Vanmorgen om 7 uur was onze wake up call. Het is een prachtig hotel, met een schitterrend uitzicht, jammer dat we hier geen 2 dagen zitten. Maar we moeten door naar Drakensbergen.
De koffers werden keurig op tijd opgehaald, de gids was gisterennacht aangekomen, die had er 2000 km opzitten vanuit Kaapstad. Ze heet Hanny Smuts en de chauffeur heet Gert.

Onze cowboy uit Kaapstad.

Walt en Neil stonden buiten en we hebben afscheid genomen. In de bus werd meteen duidelijk waarom een gids zo belangrijk is bij een groepsreis. Ze vertelde in een half uur al meer dan we in de afgelopen week hadden gehoord.
Even een stukje geschiedenis over Zuid Afrika. De oorspronkelijke mensen waren de Hottentotten (Koi) en de bosjesmannen (San) In 1652 stichten de Nederlanders een bevoorradingsplaats bij Kaap de Goede Hoop. In 1795 namen de Britten dat over en trokken de boeren, zoals wij heten over de bergen met ossenwagens naar het binnenland en vestigden daar Oranje Vrijstaat. En Transvaal. De Britten hadden de Kaap en Natal.
Toen er in de 19e eeuw diamant en goud werd gevonden door de boeren werd het oorlog tussen hen en de Britten. Vandaag de dag telt Zuid Afrika 9 provincies en de hoofdstad is Pretoria. De hoofdstad van Kwazulunatal is Pietermaritzburg.
Hanny bleef vertellen, ze was dan ook een beetje hyper, want ze had veel koffie gedronken zei ze.
We hadden een stop bij een BP sation met heerlijke koffie en daarna nog een bezichtiging in Howick, waar een waterval was en veel souvenierwinkeltjes.

Kaartjes van de Drakensbergen gekocht zoals bevolen door dochterlief. Een brievenbus is nog even niet in zicht, maar dat gaat goedkomen hoor Kelly.

We zouden naar het Drakensville *** resort in Drakensbergen gaan, we arriveerden bij de Amphitheatre backpak lodge. Bedoeld voor backpackers dus. En niet voor mensen die een beetje luxe wel op prijs stellen. Hanny dacht dat we dit liever hadden dan een luxe groot hotel, waar ze dat vandaan haalt? En ja hoor, we zitten hier weer 2 dagen en er is helemaal niks te doen, weer in the middle of nowhere. We hebben wel een magnifiek uitzicht op de Drakensbergen, maar daar ga je ook geen 2 dagen naar staren.

We kwamen de kamer binnen en als eerste viel ons het stapelbed op, gelukkig was er nog een ander bed. Ook de kale betonnen vloer was niet uitnodigend. Geen handdoeken, die hebben we moeten huren en we kregen er eentje voor 2 dagen. Zelf terug brengen.
Net zijn ze het raam en de deur  wassen, een half uur lang, met 3 vrouwen. Lol.

1. Fijn dat jullie nu eindelijk een gids hebben! Wel een beetje jammer van de primitieve omstandigheden, maar kom op hè, waar is jullie gevoel voor avontuur? Mooie foto's weer. Brievenbus zal wel goedkomen. Kan nog overal in Zuid-Afrika.